Onderzoekende houding

Aan het begin

Voordat ik met de opleiding begon had ik in mijn vorige baan veel te maken met onderzoeken en innovatie. Ik was in ons tuinbouwbedrijf altijd bezig om nieuwe rassen te testen en te onderzoeken welke de meeste producten gaven qua gewicht. Welke rassen het beste resistent waren tegen ziekte en schimmels en het best groeiden in ons klimaat. Daarnaast onderzocht ik de innovatie in verpakkingsmateriaal en product verpakkingen. De interesse om te onderzoeken zat er voor de opleiding al in.

Tijdens de opleiding

Tijdens de opleiding hebben we met onze werkgroep van Didactisch Onderzoek een mooie opdracht uitgevoerd over procenten, breuken en decimale getallen. Uit de pre-test, welke we hadden uitgevoerd in onze klassen, kwam een onvoorziene misconceptie naar voren waar we onze les op konden aanpassen. Door onderzoek te doen naar de voorkennis van de leerlingen kwamen we achter deze misconceptie. De waarde van de pre-test was duidelijk voor ons (bijlage pre-test, analyse pre-test). De theoretische verdieping hebben we geschreven over de essentiële kenmerken. Door dit theoretisch onderzoek hebben we het onderwerp procenten uitgebreid naar procenten, breuken en decimale getallen (bijlage theoretisch kader)

Ook heb ik tijdens de opleiding een poster gemaakt over de sleeptheorie van Huygens. Samen met een medestudent hebben we hier onderzoek gedaan naar de differentiaalvergelijking welke was opgesteld door Huygens. Door proeven te doen met zelfgemaakte opstellingen kwamen we erachter dat de gemaakte vergelijking de praktijk goed benaderde. Ons eerste experiment slaagde niet helemaal en daar kwamen we door praktijkonderzoeken achter. We hebben een tweede experiment bedacht en deze kwam goed in de buurt bij onze berekeningen. Hierdoor leer je dat je met zelf gemaakte onderzoek methodes de werkelijkheid redelijk kunt benaderen en deze methodes in de klas kunt gebruiken om achter informatie te komen. (bijlage Wetenschappelijke poster)(bijlage feedback wetenschappelijke poster). Het bewijzen van de inhoudsformule van een piramide of kegel met water is hiervan een mooi voorbeeld.

Voor het meesterstuk "De geschiedenis van de wiskunde" heb ik met een medestudent onderzoek gedaan naar het ontstaan van de Algebra (bijlage meesterstuk geschiedenis). Hier hebben we literatuuronderzoek voor gedaan welke als voldoende is beoordeeld. De geschiedenis van de wiskunde is een hele mooie aanvulling voor een docent. Je kunt de wiskundige geschiedenis en weetjes toepassen in je les om het enthousiasme van de leerling te verhogen. De legende over Pythagoras en zijn leerling Hippasus doet het altijd goed bij leerlingen. Aan dit meesterstuk zat het geven van een les vast (bijlage lesformulier). In de feedback kom ik terug op de aanpassingen van de les.

 

Feedback

In de feedback van het meesterstuk werd aangeven dat ik een paar aanvullingen moest doen als ik het meesterstuk meenam in mijn portfolio. De les heb ik aangepast en ik heb daar het positiestelsel, welke we in Nederland gebruiken, verwerkt. Het is een mooie aanvulling op de les als ik vertel dat we met 10 symbolen alle getallen kunnen maken van ons getallenstelsel. Dit kunnen we doen omdat, net als in het Babylonische spijkerschrift, de positie van een symbool belangrijk is voor de waarde van het symbool. Van de eerste les die ik gegeven heb, gaat het onderdeel van de machten eruit. De leerlingen vonden dit een lastig onderdeel waar ze nog te weinig kennis over hadden (bijlage lesformulier). Ik vermoed dat dit onderdeel nog te hoog gegrepen is voor een 1 TL klas. Je merkt dat de aandacht bij de leerlingen verslapt en ze geven bij de evaluatie aan dat het onderdeel machten lastig is. De link met graden en tijd gaat ook uit de les. Deze komt alleen terug als een leerling hier zelf een vraag over stelt.  De aanpassingen staan in de bijlage lesformulier geschiedenis wiskunde aangepast en bijlage Lessonup.

De aanpassing voor geen les begreep ik niet zo goed, want er is een lesgegeven, er is een lesformulier, een handleiding voor de docent en een gedeelte van de les op film. Ik heb ook gekeken naar de literatuur. Deze was aan de minimale kant. Ik heb het verslag doorgenomen en volgens mij staat de wortels van de wiskunde in ons verslag.

Toekomst

In de toekomst wil ik graag het gedrag van leerlingen onderzoeken in mijn klassen. Kijken of er een mogelijkheid is om gedrag te becijferen zoals dat in Duitsland wordt gedaan. Hierover heb ik gesprekken gevoerd met mijn collega Duits welke aangaf dat vakken in Duitsland worden becijferd op gedrag en deze tellen 30% en soms 50% mee. Ik denk dat er winst te behalen is voor het onderwijs als we het gedrag van leerlingen verbeteren in de klas. Verbeteren op een manier zoals we dat gezamenlijk hebben afgesproken in onderwijs Nederland (respect, fatsoen en inzet)

Pre Test En Analyse Pre Test Pdf
PDF – 657,2 KB 12 downloads
Theoretisch Kader Do Pdf
PDF – 164,7 KB 16 downloads
Wetenschappelijke Poster Tractrix Sander Hartman En Nick Schouwenaar Pdf
PDF – 906,6 KB 8 downloads
Rubric Presentatie Sander Hartman En Nick Schouwenaar Pdf
PDF – 156,0 KB 12 downloads
Meesterstuk De Geschiedenis Van De Wiskunde Pdf
PDF – 660,6 KB 7 downloads
Rubric Historische Verrijking Feedback Voor Sander Pdf
PDF – 164,7 KB 16 downloads
Lesformulier Geschiedenis Wiskunde Pdf
PDF – 101,7 KB 13 downloads
Lesformulier Geschiedenis Wiskunde Aangepast Pdf
PDF – 104,0 KB 14 downloads
Lessonup Pdf
PDF – 218,7 KB 16 downloads