ICT in de les
Tijdens de opleiding heb ik voor mediawijsheid een lesgemaakt over cyberpesten (bijlage rapportage mediawijsheid) . Aanleiding was een geval van pesten via sociaal media in mijn mentorklas. Gelukkig was dit een eenmalig geval en heb ik het met een gesprek tussen alle betrokkenen het kunnen oplossen. Op school besteden we aandacht aan pesten via sociaal media in de mentorlessen maar de les die ik gemaakt had vond ik een mooie aanvulling en heb ik later vaker gebruikt in mijn mentorlessen. In het meesterstuk mediawijsheid staat ook hoe ik via een website het onderdeel arrangeren heb aangevlogen. Een onderdeel wat ik wilde belichten waren de video`s van sceen-o-matic welke ik gemaakt heb. Hierin leg ik online uit terwijl ik door de methode heen navigeer met mijn cursor. Ik ben zelf in beeld tijdens de uitleg. Deze manier van lesgeven was handig tijdens de corona periode. https://youtu.be/VORr2HFjRO8
Vakdidactisch pas ik GeoGebra toe in mijn lessen. GeoGebra vind ik een mooie aanvulling om wiskunde beter te visualiseren voor de leerlingen en wiskundige concepten te verduidelijken. Uitslagen van ruimtelijke figuren kun je via GeoGebra mooi aanbieden aan de leerlingen. De verplaatsingen van een kwadratische vergelijking zijn voor leerlingen beter zichtbaar in GeoGebra. Onderzoek heeft bewezen dat het gebruik van GeoGebra een positieve invloed heeft op leerlingen en hun resultaten Royati, Ahmad Fauzi and Soul (2010).
Voor de module synthetische meetkunde heb ik samen met een medestudent de presentatie mogen geven. Hierin hebben we gebruik gemaakt van GeoGebra en laten zien dat we een mooie presentatie met GeoGebra kunnen maken. In de bijlage presentatie synthetische wiskunde vind je de links van onze Geogebra opdrachten.